YABANCILARIN İKAMET İZNİ BAŞVURULARI

ikamet izni

İKAMET İZNİ – OTURMA İZNİ BAŞVURU VE ALIM SÜRECİ

Türkiye’de vize süresinden veya vize muafiyeti tanınan süreden veya 90 günden daha fazla kalacak olan yabancıların ikamet izni alması zorunludur. İkamet izin başvurularının bizzat yapılabilmesi veya başvuru sahiplerinin avukatları veya yasal temsilcileri tarafından yapılması mümkündür.

İkamet izni çeşitleri

Yabancıların ikamet izni başvuru şartları, ikamet izninin hangi amaçla alındığına göre değişiklik göstermektedir. 6458 Sayılı Yabancılar ve Uluslararası Koruma Kanunu’nun 30. Maddesi ile ikamet izni çeşitleri sayılmıştır. Bu Kanuna göre;

• Kısa dönem ikamet izni : 6458 Sayılı Kanun’un 31 ila 33 maddeleri ile Yabancılar ve Uluslararası Koruma Kanunu’nun Uygulanmasına İlişkin Yönetmeliğin 28. ve 29. maddelerinde düzenlenmiştir.
  • Aile ikamet izni : 6458 Sayılı Kanun’un 34 ila 37 maddeleri ile Yabancılar ve Uluslararası Koruma Kanunu’nun Uygulanmasına İlişkin Yönetmeliğin 30. ve 34. maddelerinde düzenlenmiştir.
  • Öğrenci ikamet izni : 6458 Sayılı Kanun’un 38 ila 41 maddeleri ile Yabancılar ve Uluslararası Koruma Kanunu’nun Uygulanmasına İlişkin Yönetmeliğin 35. ve 39. maddelerinde düzenlenmiştir.
  • Uzun dönem ikamet izni : 6458 Sayılı Kanun’un 42 ila 45 maddeleri ile Yabancılar ve Uluslararası Koruma Kanunu’nun Uygulanmasına İlişkin Yönetmeliğin 40. ve 43. maddelerinde düzenlenmiştir.
  • İnsani ikamet izni : 6458 Sayılı Kanun’un 46 ila 47 maddeleri ile Yabancılar ve Uluslararası Koruma Kanunu’nun Uygulanmasına İlişkin Yönetmeliğin 44. maddelerinde düzenlenmiştir.
  • İnsan ticareti mağduru ikamet izni : 6458 Sayılı Kanun’un 48 ila 49 maddeleri ile Yabancılar ve Uluslararası Koruma Kanunu’nun Uygulanmasına İlişkin Yönetmeliğin 45. ve 46. maddelerinde düzenlenmiştir.

Oturma izni başvuru süreci

İlk başvuru işlemleri, uzatma talepleri ve geçiş başvuruları için e-ikamet sistemi üzerinden başvuru yapılabilmektedir. 6458 Sayılı Kanun’un 21.maddesi gereğince, ikamet izni başvurularının en geç 90 gün içerisinde sonuçlanması gerekmektedir. İşbu 90 günlük süre, başvuru aşamasında talep edilen bilgi ve belgelerin eksiksiz şekilde yetkili kuruma teslim edilmesinden itibaren başlamaktadır. Sürenin uzaması halinde başvuru sahibine bilgi verilmesi gerekmektedir. Dolayısıyla, sürecin takibi, sürenin uzamaması ve ilgili belgelerin süresi içerisinde teslim edilmesi önem arz etmektedir. Ayrıca, oturma izni başvurularının değerlendirmeye alınabilmesi için ön kayıt formundaki tüm zorunlu alanların eksiksiz, doğru ve açıklamalara uygun bir şekilde doldurulması gerekmektedir.

İkamet izni uzatma süreci

İkamet izni hakkında uzatma başvurusu yapmak da mümkündür. Uzatma başvurularına ilişkin süreç  oturma izni türüne göre farklılık göstermektedir. İkamet izninin bittiği tarih uzatma tarihinin başlangıç tarihi olarak belirlenebilir. Başvurunun 18 yaşının altında olması durumunda anne, babası veya yasal temsilcisi tarafından muvafakatname ve gerçek/tüzel kişiler tarafından taahhütname verilmesi ve idareye gönderilmesi gerekmektedir. Başvurusu tamamlanan başvurucuya sistem tarafından ikamet izni başvuru formu tanzim edilmektedir, başvurucu bu form ile randevu tarihine kadar Türkiye’de ikamet edebilmektedir. Yabancı bu esnada yurt dışına çıkıp akabinde Türkiye’ye tekrar girmek isterse, İl Göç İdaresi’ne muhakkak başvuru yapmalıdır.

İkamet izni harç bedeli, belge bedeli ve tek giriş vize harcı ile diğer alacakların tahsilatı Vergi Daireleri tarafından yapılmaktadır. İşbu ödemeler, Vergi Daireleri veznelerine veya belirlenen bazı Bankalara yapılabilmektedir.

İkamet izni dikkat edilmesi gerekenler

Göç İdaresi Genel Müdürlüğü’nün tarafından yapılan uyarılarda, oturma izni başvuruları için üçüncü kişi gerçek veya tüzel kişiler aracılığıyla sahte belge üretilerek başvurular tespit edildiğine dair bilgilendirmeler bulunmaktadır. Bu nedenle, başvuruların bizzat, yasal temsilci veya avukat aracılığıyla yapılması, başvuru sahiplerinin mağduriyet yaşamaması açısından faydalıdır.

5683 sayılı Yabancıların Türkiye’de İkametlerine İlişkin Kanunu’na buradan ulaşabilirsiniz.

Detaylı bilgi ve hukuki destek için bize ulaşabilirsiniz. Bir sonraki makaleye buradan; tüm makalelerimize ise buradan ulaşabilirsiniz.